Ikea goes duurzame jeans: Klippan bank van gerecyclede spijkerbroeken

IKEA goes duurzame jeans! De meubelketen is een samenwerking aan gegaan met het Nederlandse jeansmerk MUD Jeans en zo ontstond een hoes van gerecyclede spijkerbroeken voor de iconische KLIPPAN bank. Het kleine goedkope bankje dat ideaal is voor bijvoorbeeld de tienerkamer. De (licht)blauwe denim hoezen zijn vanaf mei 2021 beschikbaar in alle Nederlandse IKEA winkels en op IKEA.nl. Oh, en als je oude spijkerbroeken inlevert bij wat voorheen de koopjeshoek was, krijg je een kortingsvoucher. Tip!

ikea persevent haarlem

IKEA wil in 2030 volledig ‘circulair’ zijn: dat wil zeggen dat je hun spullen niet op de afvalhoop dumpt wanneer ze ‘op’ zijn maar dat alles te recyclen is van afval naar grondstof om weer nieuwe producten van te maken.

Vandaar dus ook deze samenwerking met MUD Jeans die zich onderscheid door hun recycle concept: klanten moeten in de winkel beloven dat ze de broek weer inleveren voor hergebruik en dus niet weggooien. De nieuwe jeans hoezen voor de KLIPPAN bestaan voor veertig procent uit gerecyclede jeans en voor zestig procent uit duurzaam katoen. IKEA wil, onder andere met samenwerkingen zoals deze, duurzaam consumeren makkelijker en betaalbaarder maken. De KLIPPAN bank is een klassieker die al ruim veertig jaar meegaat en is razendsnel weer helemaal hip met de nieuwe hoes. Door de stiksels en klassieke broekzakken op de hoes, krijgt de bank een stoere, industriële uitstraling. 

ikea klippan bank jeans
Ga je voor stoer donkerblauw of ga je voor de lichte jeans kleur?

Duurzaam jasje

Voor de productie van de KLIPPAN hoezen worden in totaal meer dan 16.000 gerecyclede spijkerbroeken gebruikt. Per hoes zijn twee spijkerbroeken hergebruikt, waarbij de gerecyclede vezels worden gemengd met duurzaam katoen en tot garen worden gesponnen en geweven. Elke hoes bespaart bijna 27.000 liter water en heeft 67 procent lagere CO2-voetafdruk in vergelijking met de standaarden in de industrie. In totaal worden in Europa ongeveer 500 miljoen spijkerbroeken per jaar verkocht en elke Europeaan heeft gemiddeld zeven spijkerbroeken – waarvan twee niet worden gedragen. Minder dan één procent van de verkochte spijkerbroeken wordt na het weggooien hergebruikt voor nieuwe kledingstukken. 

ikea klippan bank jeans

Circulaire ambities  

IKEA bundelt de krachten met MUD Jeans om positieve impact te creëren en samen te werken aan duurzame ambities. MUD Jeans is een pionier die haar industrie radicaal wil veranderen door jeans te produceren van gerecycled denim. Sustainable retailer of the year MUD Jeans maakt hiermee onderdeel uit van de circulaire economie en wil een wereld creëren waarin afval niet bestaat – ook het streven van IKEA. Bij het ontwikkelen en produceren van de KLIPPAN hoes versterken de twee partijen elkaar: MUD Jeans recyclet de oude spijkerbroeken tot nieuw denim en IKEA zorgt voor de grote schaal. De hoezen worden in negen landen verkocht.

ikea klippan bank jeans

Naast de KLIPPAN hoes werken de twee bedrijven ook aan andere producten van gerecycled denim. IKEA wil in 2030 volledig circulair en klimaatpositief zijn. Dat betekent onder andere dat alle producten dan circulair ontworpen moeten zijn en alleen uit hernieuwbare of gerecyclede materialen mogen bestaan. 

De prijs van de denim KLIPPAN hoes is € 99,-. Wie twee oude spijkerbroeken (van een X percentage katoen) bij een IKEA vestiging inlevert, krijgen 10% korting. Dat doe je dus in de nieuwe ‘circulair hub’ die voorheen bekend stond als de ‘koopjeshoek’. Toch leuk, maar vooral een erg gave bankhoes die perfect is voor een stoere sfeer in je kamer!

Wat vind jij van deze jeans bankhoezen?

Blogger

Marguerita

Over Marstyle

Hai, dit glitterkanon probeert met haar blog jouw leven op te leuken of in ieder geval een bende van glitters achter te laten. Net hoe je het bekijkt. Mijn besluit is om na allerlei shit alleen nog maar door het leven te sprankelen (althans ik doe een poging, haha) en door mee te lezen kun jij dat ook! Mijn naam is Marguerita, zzp-er en co-ouder van 2 leuke dochters van 11 en 13 jaar. Je leest hier de soap van mijn leven en mijn zoektocht naar geluk en een stukje meer zen. Ik review perks, bijzondere ervaringen en probeer de band te versterken met mijn tieners.

Ik geef met mijn blog graag meer vuur aan je leven!

Design en lifestyleDesign en lifestyle

Recente Blogs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Download de Marstyle App.