Review: Familieklets kwartetspel

Kwartetten is een makkelijk en gezellig spelletje. Als je kinderen de peuterleeftijd hebben begin je met een plaatjeskwartet (zoals die van Dick Bruna) om de regels te leren kennen. Zodra ze een beetje kunnen lezen kun je door met bijvoorbeeld weetjes-kwartetten (wij hebben bijvoorbeeld een paardenweetjes kwartet en een landenkwartet). Het Familieklets kwartetspel is hier een gezellige vervolgstap op en maakt het spelletje nog gezelliger.

familieklets

Wij kregen het Familieklets kwartetspel toegestuurd van Gezinnig, dat zich specialiseert in producten die postief opvoeden ondersteunen. Zo hebben we eerder al hun structuurtool de checkpad geprobeerd, het Halve Boek waarbij je zelf moet meeverzinnen en het leuke Slaapklets boek om de dag op een leuke manier af te sluiten. Gezinnig zorgt met hun producten voor gezelligheid en dat merk je ook met dit Familieklets kwartetspel.

“Mag ik van jou… van ‘eten’ …nummer 1… DAT LUST IK NIET?”

Verschillende spelmogelijkheden

Je kunt het kwartetspel spelen met 2 of meer spelers vanaf een jaar of 6. Er zijn 4 verschillende spelvarianten. De eerste is natuurlijk het gewone kwartetspel zoals je dat kent. Dat is al geinig vanwege de onderwerpen. De kaarten hebben items in categorieën als eten, complimentjes, ruzie, bedtijd, smoesjes en schermpjes. Op elke kaart staat ook een vraag om over te kletsen en een opdracht om te doen. Die geven al direct een extra dimensie aan het spel. Daarnaast kun je een spelvariant spelen waarbij de uitvoering van een doe-opdracht de doorslag geeft. Of je kunt juist een verhaaltje maken met de kaarten en zo je eigen kletsverhaal verzinnen.

Onze ervaring met dit kwartetspel

Mijn dochters houden wel van lekker kletsen. En van een spelletje. Dus wij hebben het gewone kletskwartet gespeeld. Ook dat was al erg geinig omdat de kaarten die je aan elkaar moet vragen heel grappig zijn. Zo vroeg ik aan mijn dochter ‘mag ik alsjeblieft een puppy?’ en vroeg ze mij ‘zullen we chips eten in plaats van aardappels?’, het is dus best grappig om aan elkaar je kaarten te vragen om een kwartet compleet te krijgen. Kwartetten is bovendien een lekker kort spel, dus ideaal voor ‘even tussendoor’ als je wel samen een korte break wilt maar geen tijd hebt om een compleet bordspel uit de kast te trekken. Zo hebben ze toch hun aandachtsmoment met mama op een leuke manier én je kunt meteen bepaalde zaken op een luchtige manier aan de orde brengen. Zoals hoe fijn het zou zijn als hun bureau opgeruimd was bijvoorbeeld.

Familieklets kun je onder meer hier kopen voor 16,95 euro of in de webshop van Gezinnig. Zij hebben op hun website ook gratis printables staan, waaronder een wandelchallenge.

Welke kwartetspellen hebben jullie in huis?

Hai, dit glitterkanon probeert met haar blog jouw leven op te leuken of in ieder geval een bende van glitters achter te laten. Net hoe je het bekijkt. Mijn besluit is om na allerlei shit alleen nog maar door het leven te sprankelen (althans ik doe een poging, haha) en door mee te lezen kun jij dat ook! Mijn naam is Marguerita, zzp-er en co-ouder van 2 leuke dochters van 11 en 13 jaar. Je leest hier de soap van mijn leven en mijn zoektocht naar geluk en een stukje meer zen. Ik review perks, bijzondere ervaringen en probeer de band te versterken met mijn tieners.