Q&A: Lezersvragen over ondernemen als blogger

Vandaag geef ik antwoorden op enkele prangende lezersvragen naar aanleiding van het artikel dat ik schreef over het verachtvoudigen van mijn bloggersinkomen. Terugkijkend op het afgelopen jaar ben ik heel trots op wat ik als ondernemer heb bereikt terwijl ik mij privé in een stormachtige situatie vol onzekerheden bevond. Het deed me dan ook goed om jullie reacties te lezen en ik merkte dat er veel praktische vragen waren over hoe je het als ondernemer financieel kunt redden. Alleen de tip ‘keihard werken en doorzettingsvermogen’ was niet voldoende.  Jullie willen er graag meer over weten. 😎 

Sommigen kropen in de pen en stuurde mij via privé berichten wat vragen toe. Annemie van Blij Ei stuurde mij een leuk mailtje en enkele interviewvragen toe om op mijn blog te beantwoorden. Dit is het mailtje dat ik van haar ontving, waar ik zelf ook een blij ei van werd toen ik het las:

Ik ben Annemie, ik ben blogger voor blijei.blog.
En ik heb je stuk gelezen over dat je als zzp er werkt voor je blog.
Mijn hart ging hier sneller van kloppen.

Ik wil heel graag als zzp-er aan de slag gaan. Maar ik kan het maar niet ontdekken. Ik lees erover en ik leer erover, maar hoe verdienen bloggers toch geld met een blog? Ik kom er maar niet uit.

Ik gebruik sinds kort affiliatie marketing maar ik vind het nog lastig om te ontdekken hoe ik dit op de juiste manier kan gebruiken. Mag ik je wat vragen stellen over hoe jij dit doet?

Groeten Annemie

Gaaf hè? Een soort van fanmail, ik kreeg er helemaal een warm gevoel van. Meestal ben ik gewoon heel zakelijk met mijn blog bezig: artikelen schrijven, de techniek aan de achterkant optimaliseren, de mail beantwoorden, fotograferen, de to-do list van reviews afwerken, tips uitwisselen met collega-bloggers… Heel zakelijk. Het is gewoon werk. Dan sta je er niet bij stil dat wat je doet voor anderen misschien toch heel bijzonder is. Tot je ineens zo’n reactie krijgt van een lezer.

Over Annemie van Blij Ei

Ik was even nieuwsgierig naar de vraagsteller, zodat ik de vragen die ze mij stelde wat makkelijker kan plaatsen en er hopelijk een mooi antwoord op kan formuleren. Daarom vroeg ik haar om zichzelf voor te stellen aan mij en ook aan jullie, waarna ik haar vragen ga beantwoorden:

“Ik ben Annemie, ik ben een blog begonnen omdat ik het leuk vind om te schrijven. Als ik schrijf dan ga ik hier helemaal in op en het is een vorm van mezelf uiten. Ik begon in eerste instantie over van alles te schrijven, maar een aantal artikelen over ‘minder geld uitgeven’ die werden goed gelezen. Daarom besloot ik dan ook hier verder mee te gaan. Nu schrijf ik dus vooral over besparen en manieren om online geld te verdienen.
Ik heb een opleiding gevolgd in de hulpverlening en heb een aantal jaren in de zorg gewerkt. Op dit moment wil ik heel graag voor mezelf beginnen. Wat ik wil gaan doen is blogs schrijven voor ondernemers. Ik wil ondernemers gaan helpen om online zichtbaar te worden. Op dit moment krijg ik veel bezoekers via het kanaal Pinterest. Mijn bezoekersaantallen zijn op dit moment 20.000 per maand.”

Leuk voor mij om te lezen:

  • Annemie heeft 2x zoveel bezoekers per maand op haar blog als ik! (En toch vraagt ze mij om advies, wauw.)
  • Waar ik zelf blijf steken bij een paar honderd bezoekers per maand via Pinterest, haalt zij daar haar meeste verkeer uit.

Overigens weet ik ook waarom:

  • Mijn reviews trekken minder bezoeker dan human interest verhalen (bijvoorbeeld over besparen).
  • Mijn focus ligt bij het commerciële stuk.
  • Voor het krijgen van veel traffic via Pinterest moet je eigenlijk speciale Pinterestafbeeldingen bij je artikelen plaatsen. Ik heb daar over het algemeen geen puf voor en laat dus kansen liggen… Volg mij hier op Pinterest.

De interviewvragen

Je bent goed in netwerken. Wat voor netwerkskills heeft een blogger nodig?

Er zijn heel veel bloggers en ook heel veel partijen die met bloggers samenwerken. Het is dus zaak om je te onderscheiden én om jezelf in de picture te spelen. Weet wat jij wel of niet voor een ander kunt betekenen.
Op dit moment is dat voor mij: een blog met 10.000 unieke bezoekers per maand, met 83% vrouwelijke bezoekers in de boodschappers leeftijd uit met name Noord- en Zuid-Holland, een domeinwaarde van 33/39 (alles boven de 25 is netjes), een site die er strak uitziet, langere artikelen met veel eigen foto’s geschreven in vlot Nederlands (zonder al te veel taalfouten), continuïteit in de posts (probeer dagelijks een artikel te plaatsen) en een kvk-nummer omdat mijn blog mijn werk is.
Met jouw pluspunten kun je als blogger de boer op. Zorg dat de juiste mensen/merken weten wie jij bent en wat jouw pluspunten zijn. Aan het begin van mijn blogcarrière (vanaf 3000 unieke bezoekers) heb ik veel uren geïnvesteerd om bij zoveel mogelijk relevante merken en bureaus in het persbestand te komen. Gewoon aanschrijven, jezelf presenteren en aangeven dat je graag op de hoogte wordt gehouden van hun relevante nieuwtjes en persberichten.
Ik heb hierover een workshop netwerken voor bloggers geschreven. Vervolgens neem je bij passende berichten contact op en/of je stuurt een linkje door wanneer je een bericht hebt gebruikt voor een publicatie. Naast mailen, pak ik zelf ook regelmatig de telefoon. Gewoon om even te polsen hoe een bedrijf graag samenwerkt, of ik genoeg te bieden heb voor een bepaalde samenwerking, vertellen waar ik kansen zie of informeren naar de laatste nieuwtjes. En – zeker in het begin was ik hier heel fanatiek mee – ik laat mijn gezicht zien. Nodigen merken je uit voor een persdag, introductie of een event? Probeer daar zeker bij te zijn, face to face maak je net even een leuker praatje, kun je beter je interesse tonen en brainstormen over een toekomstige samenwerking en hoe zij dat zien. Je blijft met een gezicht erbij altijd beter hangen en bent daardoor top of mind zodra er selecties worden gemaakt voor een samenwerking. Want zoals ik al zei: er zijn heel veel bloggers en vaak maar een beperkt aantal samples voor een review.

Hoe vaak neem jij contact op met pr-mensen?

In het begin deed ik dat vaker dan nu. Ik heb mijn gezicht zoveel mogelijk laten zien en heb nu ook meer te bieden met mijn blog. Verder heb ik het doordat ik nu professioneel blogger ben ook te druk, omdat ik inmiddels heel veel contacten heb. Toen dat er nog maar een handjevol waren, was dit makkelijker. Nu mail ik voornamelijk en dat doe ik na ontvangst van een relevant bericht als ik daar meer mee wil (of iets mee gedaan heb).
Wel probeer ik nog steeds als het even kan naar een persevent te gaan wanneer ik hiervoor wordt uitgenodigd. Gewoon om even dat face to face contact te hebben en bij te praten in een informele sfeer. Omdat bloggen nu mijn werk is, ben ik daar wel selectiever in en kijk ik nu meer naar het programma dat geboden wordt (en de reistijd).
Groot verschil met 2015 is ook dat pr-mensen mij nu kennen en dus zelf weleens de telefoon pakken om me iets voor te leggen. Heel erg leuk is dat!
Ik zorg ook dat ik met ze gelinkt ben op LinkedIn, want er wordt nogal eens van bureau gewisseld. En wanneer dat gebeurt, stuur ik uiteraard even een korte felicitatie via een privé bericht op LinkedIn. Verder bel ik pr-mensen heel actief om te vragen of ze op het netwerkplein van Blogger by Nature willen staan. We hebben al een paar sponsors voor 6 april 2019 gevonden, maar dat moeten er natuurlijk meer worden.

Hoe vind je de juiste pr-mensen van een bedrijf?

Vrijwel elk bedrijf heeft op z’n website in het menu een knop verstopt met iets in de trant van ‘pers’, ‘media’, ‘communicatie’ of ‘woordvoering’ staan. Deze pagina’s zijn speciaal gemaakt voor journalisten, redacties en daar kun jij als blogger dus prima contact mee opnemen om te vragen of ze je willen toevoegen aan hun perslijst. Soms werken ze met een bureau en verwijzen ze je door.
Doordat ik een aantal jaren meedraai en veel events heb bezocht, ken ik inmiddels heel veel andere bloggers. Sterker nog ik heb er een complete vriendinnengroep bij gekregen! En vrienden gunnen elkaar weleens wat. Dus wisselen we contacten uit als we een leuke samenwerking hebben gedaan en geven we elkaars mailadressen en namen door wanneer een contactpersoon ons vraagt of we andere leuke bloggers kennen.
Toen ik net begon waren er een aantal bloggers die mijn site heel goed in de gaten hielden. Na elke samenwerking werd ik vervolgens bestookt met privé berichtjes en de vraag of ik de contactgegevens wilde delen. Dat was leuk wanneer ik iets terug kreeg (een nieuw contact of een deelactie op hun facebookpagina bijvoorbeeld), maar bij veel mensen ging het vooral om het hebben, hebben, hebben. Zulke dingen leer je helaas alleen door je neus te stoten. Inmiddels ben ik zuinig op mijn contacten en heb ik een vast groepje waarmee we contacten en andere blogtips delen, omdat we zeker weten dat de anderen ons ook wat gunnen. Het klinkt heel egoïstisch maar echt: zorg ervoor dat de ander ook iets voor jou kan betekenen als ze iets van je willen. Dan wordt je er allebei beter van en heeft niemand een zuur gevoel na afloop.
In dit geval kreeg ik van Annemie een lijstje vragen en een voorstelstukje zodat ik interessante content op mijn blog kan delen én zij antwoord krijgt op al haar vragen en een waardevolle backlink uiteraard. Omdat we er allebei beter van worden, hoeft ook geen van beiden naderhand een zuur stukje op haar blog te tikken waarin andere bloggers worden gebasht. Zorg voor de win-win en iedereen is blij.

Hoe schrijf je nu een goede mail aan deze mensen?

Zie het als iets zakelijks. Jouw blog is misschien (nu nog) niet je bedrijf, maar pr-mensen hebben een public relations functie en zijn aan het werk wanneer ze jouw bericht ontvangen. Doe dus niet meteen heel popiejopie, maar wees beleefd en netjes. Zoals je op de basisschool hebt geleerd om een nette brief te schrijven dus:
Beste…
[ tekst ]
Vriendelijke groet,
naam blogger
url
contactgegevens
In de tekst verwerk je jouw pluspunten, zoals ik die bij de eerste vraag heb benoemd:
  • Wie ben je, wat is je url en wat maakt jouw blog zo bijzonder?
  • Wat is je doelgroep?
  • Hoe presenteer je dat?
  • Waar zie je mogelijkheden? Wat wil je?
  • Sluit een screenshot van je statistieken bij!
Zelf gebruik ik als onderwerp voor zo’n mail meestal ‘Op de perslijst?’ en stuur ik een kort berichtje waarin ik mezelf presenteer, aangeef dat ik graag op de hoogte blijf van relevante (pers)berichten, verwijs naar de bijgesloten statistieken en mijn mediakit en sluit af met de vraag of ze me zouden willen toevoegen aan hun perslijst. Mijn mailbox is mijn grootste inspiratiebron en op hoe meer perslijsten je staat, hoe beter je selectiemogelijkheden van de nieuwtjes die je wilt gebruiken op je blog.

Verdien je geld met linkbuilding? Wat is dit precies?

Ja, ik ben te klein voor de meeste influencer campagnes dus ik moet het qua inkomsten vooral hebben van linkbuilding. Ik heb namelijk wel een hele mooie domeinwaarde opgebouwd. Bovendien verkoop ik niet alleen links op mijn eigen domein, maar word ik door zo’n 40 andere blogtitels ingehuurd om dit voor hun ook te doen. Zij profiteren zo van mijn netwerk en ik verdien aan elke linkbuilding opdracht die ik voor hen binnenhaal een percentage van het tarief.
Er is een groep bloggers die mij bij het lezen hiervan vast uit zal kotsen, maar ik leef hiervan en met mij veel andere bloggers (waaronder de 40 bloggers die mij juist heel erg lief vinden als ik een opdracht voor ze binnenhaal).
Om voor linkbuilding interessant te zijn moet je een eigen domeinnaam hebben, bij voorkeur met een .nl of .be domein, maar .net .eu en .com doen het ook prima wanneer bedrijven op zoek zijn naar een gevarieerd linkprofiel. De bedrijven die een linkje afnemen op je blog (in ruil voor een barterdeal – dus producten – en/of geld) willen meestal een do-follow linkje. Een link die door zoekmachines gevolgd kan worden.
Google geeft aan deze wisseling van geldstromen niet op prijs te stellen, maar tegelijkertijd verstevigen de vele geldstromen van linkbuilding bureaus, merken en bloggers deze zoekmachine van de hoogste marktpositie in zoekmachineland. Alleen al ikzelf ben in contact met een paar honderd bedrijven in binnen- en buitenland die aan linkbuilding doen, er zijn hele platforms op gebouwd compleet met gekoppelde statistieken en domeinwaardes (lees dit artikel met complete lijst van influencer marktplaatsen maar eens) en wereldwijd verdienen vele duizenden mensen hiermee hun salaris. Dus ik doe daar niet spastisch over, linkbuilding met do-follow links zorgt ervoor dat ik dit werk kan doen.
Noot voor adverteerders: dit artikel is niet gesponsord, wil je hier als linkbuilding bureau een linkje in opgenomen hebben, bijvoorbeeld naar jouw pagina over wat linkbuilding nu precies is, dan kan dat. Doe me vooral een mooi aanbod via de mail! -> en voor de andere lezers, meestal bespreek ik dit soort zaken via de mail, maar dit is een mooi voorbeeld om te laten zien waarin jouw meerwaarde kan zitten. Zoals ik aangaf zijn er heel veel linkbuilding bureaus en toen ik zelf Googlede op ‘wat is linkbuilding’ stonden de eerste pagina’s vol met geadverteerde resultaten. Daar zit vast een bedrijf tussen dat een backlink zoekt op een relevante pagina met bijna 3000 woorden tekst waarin het keyword veel voorkomt.
En zo kom ik dus meteen op de 2e vraag van Annemie over dit onderwerp: wat is linkbuilding precies? Met het opbouwen van links naar een pagina op je site of naar je homepage, verhoog je de waarde van die pagina voor zoekmachines. Je kunt dat zelf doen door op je blog interne links te gebruiken, dus linkjes in artikelen te plaatsen die verwijzen naar gerelateerde artikelen die je eerder hebt geschreven. Als je het bijvoorbeeld leuk vindt om te volgen hoe ik als ondernemer ben gegroeid, lees dan alle artikelen met de tag ZZP die ik geschreven heb (deze link geeft een boost aan de tag-pagina op mijn eigen blog), maar ik kan je ook adviseren om een ticket te kopen voor Blogger by Nature 3 en er daar meer over te leren. En met deze link zorg ik ervoor dat de website van BBN het beter doet in Google en dus eerder gevonden wordt door mensen die bijvoorbeeld zoeken op ‘kennisevent bloggers’. Mijn link had nog meer waarde gehad voor de site van ons event, wanneer ik die exacte 2 woorden als ankertekst had gebruikt (een ankertekst zijn de woorden waaronder het linkje is verwerkt).
En zo zijn er meer trucjes. Elke online marketeer heeft zo zijn eigen mix van wat nu het beste werkt om de backlink op een site de meeste waarde te geven: linkje helemaal boven aan een pagina, gemixt met interne links, er moet een link in naar een pagina met hoge autoriteit zoals de krant of Wikipedia, geen affiliate links op de pagina en nog veel meer. Soms willen ze ook liever een no-follow link omdat dit voor het opbouwen van een gespreid linkprofiel belangrijk is (dus de verhouding do-follow links ten opzichte van de no-follow links naar hun site).

En een persoonlijke vraag, maak jij gebruik van een standaard tarief voor een gesponsord bericht? Hoe gaat dit in zijn werk?

In mijn mediakit noem ik inderdaad standaard tarieven. Deze zijn gebaseerd op wat ik denk dat ik te bieden heb én zijn gerelateerd aan vraag en aanbod. Op momenten dat ik erg veel aanvragen krijg en het qua schrijven niet kan bijbenen, doe ik mijn tarief met 25 euro omhoog. Soms gaan bedrijven direct akkoord, maar soms willen ze ook onderhandelen. En dat kan uiteraard. Afhankelijk van het onderwerp of het meteen afspreken van herhaalopdrachten, kan het tarief soms zakken. Of stijgen wanneer het een onderwerp is waar ik niet direct op zit te wachten. En in periodes dat de opdrachten schaarser zijn (en ik natuurlijk wel gewoon mijn boodschappen en huur moet betalen) zak ik wat makkelijker tijdens de onderhandelingen.
Mijn prijsdiversiteit hangt verder samen met wat een adverteerder wil:
  • Pure linkbuilding
  • Betaald naar een event
  • Influencer campagne voor een merk
  • Combi-deal: deels op factuur, deels uitbetaald in producten
  • Snelle plaatsingsgarantie bij een pure barterdeal
  • Alleen op Facebook of Instagram
  • Backlink in een oud artikel
  • Backlink in een combinatie artikel waarin ik ook andere links mag opnemen
  • Pure barterdeal zonder betaling (ja die doe ik ook heel veel, ik heb een reviewblog)
  • Mogelijkheid voor affiliate links
De wensen van de klant, hoe druk ik het heb, het onderwerp, budget van de klant, herhaalopdrachten… het speelt dus allemaal mee. Dus in mijn mediakit noem ik een vast tarief zodat adverteerders een indicatie hebben, maar in de praktijk ga ik er flexibel mee om. En niet elk tarief krijgt uiteraard dezelfde dienstverlening! Alleen betalende klanten kunnen een preview krijgen bijvoorbeeld, anders is het onbegonnen werk.
Hopelijk heb ik zo al je vragen naar tevredenheid kunnen beantwoorden? Ik hoop dat je er in ieder geval voldoende uit haalt om zelf mee aan de slag te kunnen. Ik vond het leuk om je vragen te beantwoorden.  😀

Heb jij ook vragen over mijn leven als zzp-blogger? Stel ze hieronder, wanneer de animo groot is zal ik volgende maand ook deze lezersvragen proberen te beantwoorden.

Bedankt voor het lezen in ieder geval! Zonder jullie was het niet mogelijk geweest om van mijn passie mijn werk te maken en de levensstijl te hebben die het mij als gescheiden co-ouder van 2 gebracht heeft. Had ik mijn loondienstcarrière voortgezet, dan had ik nu in diepe financiële shit gezeten. Ik ben dan ook heel dankbaar voor de lezers van mijn blog en al hun bemoedigende woorden: THANK YOU!

Zijn er interviewvragen voor een volgende Q&A bericht die je mij zou willen stellen?

Blogger

Marguerita

Over Marstyle

Hai, dit glitterkanon probeert met haar blog jouw leven op te leuken of in ieder geval een bende van glitters achter te laten. Net hoe je het bekijkt. Mijn besluit is om na allerlei shit alleen nog maar door het leven te sprankelen (althans ik doe een poging, haha) en door mee te lezen kun jij dat ook! Mijn naam is Marguerita, zzp-er en co-ouder van 2 leuke dochters van 11 en 13 jaar. Je leest hier de soap van mijn leven en mijn zoektocht naar geluk en een stukje meer zen. Ik review perks, bijzondere ervaringen en probeer de band te versterken met mijn tieners.

Ik geef met mijn blog graag meer vuur aan je leven!

Design en lifestyleDesign en lifestyle

Recente Blogs

Reacties

  1. Nora zegt:

    Hoe bepaal je de waarde van een Instagram campagne? Ik heb op moment van schrijven 600 volgers. Maar wat is dit precies waard?

    1. Marguerita zegt:

      Ha Nora, 600 is nog niet echt iets waard volgens mij. Ik ben geen insta expert maar campagnes zijn meestal vanaf 1000, 5000 of 10.000 volgers met vergoeding

      1. Nora zegt:

        Ja ik ben duidelijk ook niet echt ervaren in de Insta wereld. En echte campagnes zijn inderdaad pas vanaf 1000 volgers had ik gezien. Maar ik vroeg me gewoon af, wat het nu waard zou zijn. Ik heb intussen online een calculator gevonden. Het is iets Amerikaans. En zoals je zegt, voor mij nog niet interessant. Maar wel goed om te weten.

  2. Ik heb op dit moment geen vragen. Je verhaal is compleet helder

  3. Stoer dat je gewoon zegt dat je post schrijft voor linkbuilding. Dat is bijna vloeken in de kerk geworden. Maar het is inderdaad voor veel bloggers een belangrijke bron van inkomsten.

  4. Gera zegt:

    Wat een fijn en compleet artikel Marguerita, dank je wel!

  5. Xenia zegt:

    Wat leuk en fijn dat je zo open in gaat op vragen. Leuk als deze rubriek maandelijks terug komt!

    1. Marguerita zegt:

      Dankjewel, moeten er wel mensen vragen stellen natuurlijk haha. Anders wordt het lastig.

  6. Eke zegt:

    Wat een fijn artikel Marguerita! Ik dacht al heel veel te weten, maar je legt tot in detail uit hoe je zaken aanpakt. Erg fijn!

  7. Kelly zegt:

    Mooi artikel weer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Download de Marstyle App.