Zo stoer: de elektrische Peugeot 208 GT

Wat is het rijbereik van de e208? Is het niet eng om elektrisch te rijden? Wat is jullie ervaring in deze auto? Zo maar wat vragen en bij deze de review! Met beide dochters maakte ik in deze stoere stadsauto een citytrip. Ik mocht deze auto uit de perspoule van Peugeot een ruime week lenen zodat we hem tijdens beide moederdochteruitjes konden proberen. “Mam, dit is zo vet! Hij geeft licht in de deur!”

peugeot e208 GT ervaring

Wat als eerste opviel bij het omwisselen van mijn eigen 208 voor deze nieuwe versie in de rijk uitgeruste GT versie, is de bekleding. Ziet er sjiek uit met zwart en grijs en in het lederen stuurwiel is een gifgroen draadje verwerkt. Subtiel, maar wel iets waar deze vrouw voor valt.

peugeot e208 GT ervaring
3D scherm in je cockpit

Het is sowieso een mooi ding om te zien én om in gezien te worden. Overal waar ik reed trok ik aardig wat bekijks in deze stoere bak. Die karakteristieke leeuwenkrassen, stoere wieldoppen, de aerodynamische vormgeving met het doorzichtige dak… Ik weet niet precies waar het dashboard van is gemaakt, maar ook dat ziet er een stuk kwalitatiever uit dan in mijn eigen auto. Gewoon alles net een tandje mooier en comfortabeler. Zo kunnen de kinderen achterin hun telefoonkabeltjes inpluggen om hun toestel op te laden, om iets te noemen.

Mannen letten vast op andere zaken dan vrouwen bij het proberen van een nieuwe auto, maar wat ik belangrijk vind weten jullie inmiddels wel:

  • De auto moet er mooi uitzien, ook aan de binnenkant.
  • Moet lekker rijden en comfortabel zitten.
  • Niet te ingewikkeld.
  • Praktisch.

Het is net als met nieuwe kleding: leuk als mensen naar je omkijken, helemaal als het ook nog eens lekker zit.

peugeot e208 GT ervaring

Actieradius van de e208

Laat ik beginnen met de actieradius van deze auto, die is zo’n 300 kilometer. Voor onze citytrips vanuit het Groene Hart naar Leiden en naar Leidschendam was dat geen enkel probleem. Elektrisch rijden is sowieso bedoeld voor korte stukjes. Je legt hem het liefst zo vaak mogelijk aan de lader en het is uit den boze om de actieradius in het rood te krijgen. In het rood wil zeggen dat je nog maar 30 kilometer kunt rijden, maar bij elektrisch gaat dat eigenlijk niet op en rijd je de motor kapot wanneer je het zover laat komen.

laden in de lammermarktgarage
Vlakbij de ingang van parkeergarage Lammermarkt – met 22 meter de diepste parkeergarage van Nederland – staan de laadpalen, dus voelt als VIP parking.

Voordeel op de meeste parkeerplaatsen en in parkeergarages is dat je vooraan kunt staan: bij de laadpaal. Dan hoef je niet zover te lopen met je geshopte winkeltassen. Bij de Westfield Mall in Leidschendam staan de laadpalen echter aan het eind van het parkeerterrein (en raad ik je bij deze ook af om daar op een dinsdag of woensdag te gaan shoppen in verband met een overvol parkeerterrein).

westfield mall leidschendam e208

Gaat die auto mij nou vertellen wie de baas is?

Afijn ik viel als een blok voor het sexy design en coole snufjes zoals het draadloos opladen van mijn telefoon en de stijllijsten in de deuren die rood oplichten in het donker. Ook het dakraam geeft een heel ruimtelijk gevoel en als het echt te warm is, kun je de zonwering dichtschuiven. Op killere momenten krijg je warme billen dankzij de stoelverwarming. Sowieso rijdt elektrisch extreem comfortabel als je het vergelijkt met een benzine motor: geen schokjes door het opschakelen van de motor en heel stil. Bij elk stoplicht scheur je als eerste weg en trek je het snelste op.

peugeot e208 GT ervaring

Sommige snufjes waren alleen even wennen… De e208 GT houdt er niet van als je een beetje wegdroomt op de weg. Kom je te dicht op een verkeerslijn dan stuurt de auto bij. Steeds weer schrik ik daarvan. Wel handig dat je niet wegdroomt en bij de les blijft, maar tijdens inhaalmanoeuvres vertel ik de auto liever zelf wie de baas is en moet ik wat harder aan het stuur rukken om van baan te wisselen.

peugeot e208 GT ervaring

Naast het bijsturen, meet de auto ook de afstand tot andere auto’s. Komt iemand te dichtbij? Dan knippert er op je 3D dashboard een oranje gevaren seintje. Automatisch houd je dan meer afstand, tenzij het een bumperklever aan de achterzijde betreft of je net een vrachtwagen inhaalt die blijkbaar te dicht op jouw weghelft rijdt.

peugeot e208 GT ervaring
Pluspunt voor de kids: achterin kun je de foon ook inpluggen om bij te laden.

Wat ik ook wat meer onder de knie moet krijgen is het achteruit inparkeren met camera’s. Mijn oudere, minder luxe model 208 heeft alleen parkeersensoren. Dan rijd je dus op gevoel. Nu moet ik niet alleen op mijn gevoel inparkeren, maar tegelijkertijd naar de lijntjes op het beeldscherm kijken. Als je er eenmaal aan gewend bent, is dit wel heel handig. Je kunt goed zien hoe je in een parkeervak draait.

peugeot e208 GT ervaring

Waar ik wel snel aan gewend was – en wat ik in mijn eigen auto ook echt mis – is de i-cockpit. Je hebt achter het stuur een soort 3D beeldscherm waarop je niet alleen de afstand tot andere auto’s ziet, maar ook je route. Die zie je dus op 2 plekken: achter het stuur en naast je. Het grote navigatiescherm van je boordcomputer staat ook iets naar je toegedraaid en heeft mooi vormgegeven tiptoetsen. Werkt overigens ook gewoon met ‘touch’ oftewel aanraking.

peugeot e208 GT ervaring

Ik ben zelf erg te spreken over de rij ervaring in combinatie met het sexy uiterlijk. Een auto waar ik graag in gezien wil worden en mijn dochters waren het hiermee eens. Voor mijn gevoel wel een iets lagere zit dan mijn huidige 208, maar dat kan ook aan de complete ervaring van de luxe GT uitvoering liggen. Strak en race ready. Zoals ik aan het begin van dit artikel al zei: je schiet vooruit als je echt wilt optrekken en dat gebeurt zonder schokken of herrie.

peugeot e208 GT ervaring

Voelde net alsof we echt hippe mensen zijn! En dat vinden wij best heel leuk.

Is het eng om elektrisch te rijden?

Eerder al mocht ik de Peugeot e2008 SUV lenen voor een review. Elektrisch rijden had ik dus al een keer gedaan. Vond ik vooraf best heel spannend, maar is me toen zo goed bevallen dat het dit keer geen enkel probleem was. Ik reed korte stukjes en had genoeg mogelijkheden om de auto bij te laden. Alleen in het natuurgebied van Wassenaar stonden geen laadpalen op de parkeerplaats, maar er zat meer dan genoeg actieradius in de tank. Kinderen klagen ook niet over wagenziekte in een elektrische auto: de motor die normaal opschakelt en de auto laat schokken is afwezig. Of je nu keihard optrekt of rustig door smalle straatjes rijdt, de auto schokt niet en maakt bovendien geen herrie.

peugeot e208 GT ervaring
“Mam, kom je nog?”

Op het navigatiesysteem kun je alle laadpalen in de nabijheid zien, en dat geeft veel rust. Bij langere afstanden is het wel stressen, dat lees je in mijn (nog te schrijven) review van de Peugeot e2008 GT waarmee ik op één dag een rondje Nederland poogde te doen. Omdat je steeds het bijladen moet plannen, is dat lastiger. Maar goed: hoe vaak doe je dit? Dat is de afweging die je maakt bij het al dan niet kiezen voor elektrisch rijden. Rijd je meestal korte stukken dan is het ideaal en lekker goedkoop qua brandstof. Moet je regelmatig lange afstanden maken, dan is het beter om af te wachten tot de actieradius wordt vergroot. Dat zal – als ik de nieuwsberichten over uitvindingen en technische innovaties mag geloven – niet heel lang meer duren. 

peugeot e208 GT ervaring

De verkoopprijs van deze Peugeot e208 GT is vanaf 32.850 euro. Ligt er natuurlijk helemaal wat je verder inruilt en hoe je de financiering regelt, maar dan heb je een idee.

peugeot e208 GT ervaring
We gaan weer even laden.

Wat voor auto rijd jij nu? Maak je vooral korte ritjes of rijd je veel langere afstanden?

Reacties

  1. Serge zegt:

    Wat een mooie auto en wat een leuke review. Zelf heb ik nog nooit electrisch gereden maar ben wel benieuwd hoe dat zal zijn. Dat het de eerste keer eng zou zijn kan ik me best iets bij voorstellen.

  2. Lindaschrijfthetop zegt:

    Mijn man wil ook graag een elektrische auto, ik moet nog een beetje aan het idee wennen. Ik doe mijn boodschappen altijd bij The Mall. Ik zie me al sjouwen.

  3. MC Kleuver zegt:

    Ik ben blij dat ik niet zo’n 3D beeldscherm heb in de auto, want daar zou ik dan meer op kijken dan op de weg 🙂

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.