Ontstekingsremmers in je eten

Heb nu al best lang klachten, dus wil niet te veel paracetamol en ibuprofen slikken. En al helemaal geen diclofenac. Daarom besloot ik om wat ontstekingsremmend voedsel in te slaan, om de longvliesontsteking die na de corona longontsteking is ontstaan ook daarmee aan te pakken. Behalve rust en fysiotherapie adviseert de longarts mij om op vakantie te gaan, maar met kinderen op vakantie is natuurlijk niet heel rustgevend. Vandaar dat ik wat bewuster ga letten op ontstekingsremmers in mijn eten.

schulp
Smaakt ontzettend zuur. Klein glaasje is nog te doen.

De laatste tijd heb ik veel aardbeien gegeten, waar een natuurlijke ontstekingsremmer in zit. Vandaag heb ik een fles puur biologisch cranberrysap gekocht bij de groentenboer. Dat smaakt super zuur en is niet echt lekker, maar bij blaasontsteking wordt het ook geadviseerd dus ik probeer het maar. 

Verder wist ik nog dat avocado’s een superfood zijn. Dus mijn boterham krijgt avocado met tomaat als beleg. Antioxidanten, omega 3 vetzuren en vitamines schijnen je lijf een goede boost te geven. 

Wat kun je verder nog eten om je lichaam te helpen een ontsteking op te lossen?

  • Gember (stuk afsnijden en daar heet water bij doen voor gemberthee)
  • Knoflook
  • Kurkuma om je vlees te kruiden
  • Rozemarijn
  • Aloë vera
  • Laurier
  • Noten (ongezouten)
  • Olijfolie
  • Citrusvruchten
  • Cacao

En vette vis, maar ik lust geen vis. Bovenstaande moet ik dus wat meer aan mijn boodschappenlijstje toevoegen. Heb jij nog tips? Of lekkere recepten met deze ingrediënten?

En verder?

Sowieso neem ik één of twee keer per dag de tijd voor een zen-momentje (oftwel siësta) als mijn lijf daar om vraagt. Volgens de longfysiotherapeut zijn mijn ‘dagelijkse dingen’ zoals het huishouden, de kinderen en werken achter de laptop momenteel voldoende belasting. Dus conditie opbouwen gaat nog niet. Zij masseert mijn spieren om die pijn te verminderen. Bindweefselmassage schijnt bij veel ex-coronapatiënten goed te werken, maar dat durf ik gezien de nieuwe ontsteking nog niet aan. Pijnstilling neem ik indien nodig om oppervlakkige ademhaling te voorkomen. Diclofenac neem ik liever niet omdat je daar een maagbeschermer bij moet hebben en ik in het verleden een maagzweer heb gehad. Dagelijks doe ik fysio oefeningen en ademhalingsoefeningen.

Ik hoop dat ontstekingsremmend voedsel in combinatie met rust snel voor verbetering zorgt. Hoe lang duurt eigenlijk een longvliesontsteking? Iemand die dit ooit heeft gehad?

Uitgelichte afbeelding: Shutterstock

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.