Slimme kleuter – deel 2

Alles willen weten, steeds nieuwe uitdagingen vragen, leergierig en een zeer gefocuste werkhouding… dat mijn peuter een ontwikkelingsvoorsprong had, was duidelijk. Met bijna 4 jaar mocht ze eindelijk naar school in maart 2015. Tot de zomervakantie was alles zo nieuw en interessant voor haar, dat ze in de klas vooral graag speelde. Vlak voor de herfstvakantie plaste mijn meisje op 1 dag ineens 2 keer in haar broek. Voor mij en voor de juf een signaal, een roep om aandacht. Ik informeerde bij de juf of ze inmiddels al iets van haar leergierigheid en kennisniveau in de klas liet zien. Zoals jullie konden lezen in mijn eerdere blog, was dat inderdaad het geval. Verbreding en verrijking was noodzakelijk en daar werd mijn dochter heel blij van!

color-pencil-1022033_640

Wekelijks kreeg ze extra uitdaging 2-op-1 van de hulpjuf. Daarnaast stimuleerden haar juffen mijn dochter in de klas. Ze mocht steeds vaker met groep 2 meedoen en tijdens werkjes kreeg ze net even een ander soort opdracht. Zo werd dit opgebouwd. Ondertussen kreeg groep 2 een taaltoets en is ook mijn meisje meegetoetst. Ze scoorde op alle onderdelen een voldoende of een goed. Ik heb geen idee wat de gemiddelde score is, maar deze toets en het niveau dat ze in de klas laat zien, waren aanleiding om te denken aan versnelling.

Vragen

Mijn kleuter was apetrots en reuzeblij toen ze hoorde dat zij na de kerstvakantie in groep 2 zou zitten. Ik ook. Ik weet hoe graag ze dingen leert, hoe snel ze dingen oppikt en hoever ze al is met lezen, schrijven en rekenen. Maar nu? In mijn vorige blog schreef ik al dat er na de eerste blijdschap een hoop vragen opborrelden. Is dit voldoende? Moet ze nu doorgetoetst worden? Hoe gaat de school om met verbreding en verrijking? Waar moeten we als ouders op letten om te zien of ze het allemaal nog trekt? Hoe zal nu haar verdere schoolcarrière verlopen?

Ervaring van anderen

Van jullie kreeg ik op de blog en via privéberichtjes ontzettend veel lieve tips en jullie eigen ervaringen. Er hakken meer mensen met dit bijltje. Begaafde en hoogbegaafde kinderen zijn uitzonderlijk, maar geen uitzondering. En bij kleuters weet je nog niet welke van de 2 je in huis hebt, je spreekt alleen van een ontwikkelingsvoorsprong. Ik heb er inmiddels heel veel over gelezen en ben ook lid geworden van een groep met ouders van erg slimme kinderen, waar ik nog veel meer ervaringen, tips en weetjes opsnuif. Speciaal voor mij (dankjewel!) schreef ook Yvonne een blog over haar ervaringen met haar oudste twee zoons ( de ene is hoogbegaafd, de ander ‘gewoon’ begaafd). Haar tip over het zelfverzonnen verkeersbordenspel ga ik zeker toepassen! Allemaal dingen die je aan het denken zetten. Hoe gaat dat bij mijn kind verlopen? Zal ze gaan onderpresteren? Wat als ze nog een keer versneld wordt?

Gesprek op school

Ik zette een groot aantal vragen op de mail, zodat ik dit even kon parkeren. De juffen maakten gelukkig vlak na de vakantie al tijd voor ons! Ik had veel gelezen over weerstand op school, maar dat is bij ons gelukkig zeker niet het geval. De juffen namen alle tijd om onze vragen te beantwoorden en dat heeft ons als ouders erg gerustgesteld. Op onze school is ontzettend veel verrijkings- en verbredingsmateriaal aanwezig, zowel voor kleuters als voor hogere groepen (wat ze er indien gewenst bij zouden kunnen pakken). Onze dochter wordt goed gestimuleerd en tegelijkertijd niet van de rest van de klas geisoleerd terwijl ze een andere opdracht krijgt. Zo mag ze af en toe een opdracht doen achter de computer in de klas, leuk want thuis zit ze daar nooit achter! Er is een speciaal hoogbegaafdenprogramma en toen ze daar na een tijdje wat stilletjes achter zat, bleek het toch wel een erg moeilijke uitdaging voor haar. Heel mooi om te horen hoe de juffen hier op inspelen. Ook de overgang naar groep 2 verliep heel vloeiend, omdat de juffen alle groepjes hadden gehusseld. Hierdoor viel het niet op dat mijn meisje ineens aan een groep 2 tafel zit.

Doortoetsen

In januari wordt bij groep 2 de eerste CITO afgenomen en daarna volgt de ouderavond. Ik ben erg benieuwd hoe ze hierop zal scoren. Zal het een samenhangende score zijn? Of is er misschien iets waar ze moeilijker in meekomt? Zal ze gemiddeld scoren? Of misschien juist erg hoog? Hoe dan ook, de uitslag van de CITO zal handvatten geven. Daaruit blijkt of het nodig is om haar door te toetsen op een hoger niveau of niet. Ondertussen weten we dat de juffen haar goed op de radar hebben staan, dat ze tussen het leren door lekker kind kan zijn en toch voldoende wordt uitgedaagd. Tegelijkertijd is ze ook met groot enthousiasme begonnen met zwemles en thuis kreeg ze vandaag een kookles van papa en verzint ze de meest bijzondere knutselprojecten. Ik zie een meisje dat lekker in haar vel zit. Hopelijk kan dat lang zo blijven!

Na de CITO-uitslag zal ik weer een update plaatsen voor ouders die misschien in hetzelfde schuitje zitten. Ik lees er nu veel over en dacht dus dat het redelijk vaak voorkomt, maar de juffen zetten mij weer even in het hier en nu toen ik vroeg hoe vaak een dergelijke versnelling voorkomt: beiden hadden het nog niet eerder meegemaakt. Zeker met een maart-kind is het uitzonderlijk. 

Nou, dan is het wel een blog-serie waard 😉 Toch?

 

Blogger

Marguerita

Over Marstyle

Hai, dit glitterkanon probeert met haar blog jouw leven op te leuken of in ieder geval een bende van glitters achter te laten. Net hoe je het bekijkt. Mijn besluit is om na allerlei shit alleen nog maar door het leven te sprankelen (althans ik doe een poging, haha) en door mee te lezen kun jij dat ook! Mijn naam is Marguerita, zzp-er en co-ouder van 2 leuke dochters van 11 en 13 jaar. Je leest hier de soap van mijn leven en mijn zoektocht naar geluk en een stukje meer zen. Ik review perks, bijzondere ervaringen en probeer de band te versterken met mijn tieners.

Ik geef met mijn blog graag meer vuur aan je leven!

Design en lifestyleDesign en lifestyle

Recente Blogs

Reacties

  1. Sigrid zegt:

    Zelf heb ik er geen goede herinneringen aan om “het slimste meisje van de klas” te zijn. Toen de juf aangaf dat onze oudste “voorlijk” was en dat de toetsen dat bevestigden was ik daar niet blij mee. Maar nu ik zie hoe ze het oppakken is al mijn ongerustheid weggenomen: hij zit in een heel klein groepje waar ze een ochtend per week tijd besteden aan hersenengymnastiek maar vooral ook aan dingen zoals: wat doe je als je een opgave moeilijk vindt? Hoe kun je samenwerken? Kies je voor makkieland of ga je de uitdaging aan? Het leren leren, omgaan met perfectionisme, leerprocessen… Dat soort dingen komen aanbod, zo waardevol! I
    k ben zelf, in zijn algemeenheid, terughoudend in versnellen. Met name door ervaringen van andere ouders en leerkrachten op het middelbaar onderwijs (blijven zitten/aansluiting sociaal emotioneel) Maar kijk vooral naar wat jouw kind nodig heeft. En ook wat het nú nodig heeft. Volgens mij kun je ook wel varen op de juffen, ik zou zeker gebruik maken van hun inzichten. Hilarisch genoeg blijkt onze dochter in negatieve zin uit de bocht te vliegen qua toetsscore. Maar nu moet ik zeggen dat het toetsen van kleuters ook wel onzinnig vind, als er een aanleiding is: prima, maar verder…

  2. Volgmama zegt:

    Een leraar van mijn zoon denkt ook dat onze zoon van 7 meerbegaafd is. Dat schijnt ook een behoorlijk verschil te zijn hè met hoogbegaafd. Gaan we hem testen of niet? Ik weet het nog niet. Mijn andere zoon heeft juist een achterstand in motoriek en ontwikkeling.

    1. Marguerita78 zegt:

      Ik ben zelf ook ‘gewoon begaafd’ en zit dus net onder de 130 grens, maar het kan je inderdaad flink wat problemen opleveren. Helemaal op de basisschool. Fijn dat er een leraar is die het in de gaten houd!

  3. Yvonne zegt:

    Met Justin hikte ik al vanaf de kleuter klas tegen het bovengemiddelde aan. En het nare voor hem is dat het extra materiaal niet voldoende was. En als moeder heb ik echt mijn punt moeten maken op school. Blijf je dochter goed in de gaten houden. Justin kon zelf niet goed onder woorden brengen dat het te makkelijk was/is voor hem op school. Justin kijkt de ochtend voor zijn toets zijn blad een keer over en heeft een 10. Terwijl andere kinderen een uur per dag blokken en nog amper een 6 halen. Daarom krijgt hij nu nog meer uitdaging. Ik ben ook naar een school geweest voor hoogbegaafde kinderen maar dat voelde niet goed. Justin zit hier op zijn plek. Het enige waar wij nu voor moeten zorgen is dat hij geen luie leerling gaat worden. Daarom ook extra uitdaging.

    Blijf dus zelf goed opletten en meteen aan de bel trekken.

    1. Marguerita78 zegt:

      Dank voor je tips!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Download de Marstyle App.